Een directeur en een aantal docenten waren geïnspireerd door Afval op School. Ze wilden graag aan de slag met afvalscheiding en besloten nieuwe prullenbakken aan te schaffen. In de kantine staan nu drie gekleurde afvalbakken met daarop de woorden: ‘Restafval’, ‘Papier’ en ‘PMD’. Er gaat een schooldag voorbij en aan het eind van de dag worden de bakken geleegd. Tot grote schrik van de conciërge treft hij niet aan waar hij op gehoopt had. Al het afval zit namelijk gemengd in de afvalbakken in plaats van gescheiden. Waarom scheiden de leerlingen hun afval niet? We hebben toch de juiste afvalbakken neergezet?

Veel scholen lopen tegen dit soort problemen aan. Als school investeer je in nieuwe prullenbakken, maar dat wil niet automatisch zeggen dat de leerlingen het gewenste gedrag vertonen. In dit artikel vind je vijf tips die kunnen helpen bij het motiveren van de leerlingen.

Maak afvalscheiding en het voorkomen van zwerfafval zo makkelijk mogelijk
Dit kun je doen door te zorgen dat er voldoende afvalbakken aanwezig zijn in de school. Wanneer leerlingen ver moeten lopen om hun afval weg te gooien, zullen zij het eerder laten liggen of op de grond gooien. Wanneer er een prullenbak binnen handbereik staat is het een kleine moeite om het afval daarin te gooien.
Het is ook belangrijk om op de afvalbalken te zetten voor welk soort afval deze bestemd zijn. De drempel om iets in de verkeerde bak te gooien wordt daardoor groter.

Zorg dat je leerlingen niet wijst op wat er misgaat, maar op de mogelijkheden om iets goed te doen
Afvalscheiding moet niet als een last gezien worden, maar als een kleine moeite met grote gevolgen. Het is dus beter om te laten zien wat de positieve gevolgen zijn van afvalscheiding dan dat de leerlingen alleen maar gewezen worden op wat zij verkeerd doen.
Ook kun je de rol van de leerlingen vergroten bij afvalscheiding en hen meer verantwoordelijkheid geven.

Ontwikkel de maatregelen samen met de leerlingen en medewerkers
Wanneer de leerlingen invloed hebben op de maatregelen, zijn zij sneller geneigd mee te werken. Leerlingen vinden het namelijk fijn als ze als gelijken behandeld worden en als er daadwerkelijk naar ze geluisterd wordt. Laat de leerlingen dus meedenken met oplossingen voor bijvoorbeeld zwerfafval.
Ook kun je gebruik maken van educatiematerialen om de leerlingen bij afvalscheiding en afvalpreventie te betrekken.

Garandeer dat gescheiden afval ook gescheiden wordt verwerkt en dat daar nieuwe producten van worden gemaakt
Als school kun je het nut van afvalscheiding laten zien door bijvoorbeeld meubels van gerecycled plastic aan te schaffen of te printen op gerecycled papier. Op die manier zien leerlingen met eigen ogen wat het nut is van afvalscheiding.

Laat zien wat de afvalscheiding oplevert, het liefst zo specifiek mogelijk voor de eigen school
Dit kun je doen door bijvoorbeeld cijfers te delen met de leerlingen en medewerkers, zoals ‘In vergelijking met vorige maand hebben wij als school 20kg minder afval geproduceerd’ of ‘Met het plastic dat wij deze maanden gescheiden hebben verzameld kunnen 5 nieuwe stoelen worden gemaakt’.

Heb jij een goede tip voor het motiveren van leerlingen voor afvalscheiding? We horen het graag en zijn erg benieuwd naar jullie foto’s. Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wie weet kun je zo ook andere scholen inspireren!

Download hier het routeboek voor gedragsverandering